Azamat Nurshanov
Дінтану мамандығы 3 курс PhD докторанты, Әл-Фараби атындағы ҚазақҰлттық университеті, Қазақстан, Алматы қаласы, е-mail: Nurshanov.azamat@gmail.com
3 курс PhD докторант специальности Религиоведение, Казахский Национальный университет имени аль-Фараби, Казахстан, Алматы, е-mail: Nurshanov.azamat@gmail.com
PhD student, Religious Studies, Al-Farabi Kazakh National University, Kazakhstan, Almaty, е-mail: Nurshanov.azamat@gmail.com

The Problem of Turkic youth’s religious education in Kazakhstan

Abstract
In the modern world, religion has become one of the most powerful ideological tools used to influence the minds of people, sometimes in a negative way. The youth constitute a particular target group. Many of them have their concept of God, and that understanding often does not coincide with the traditional conceptions of world religions. For them, God is a kind of an embodiment of right, an impersonal being, not necessarily a supernatural one. Such ideas might lead young people to join some destructive non-traditional religious movements, which affect the spiritual and psychological state of the youth. The fact that often they are not able to distinguish between a traditional religion and a destructive religious movement thus becoming engaged in the religious radicalization promotes instability in the society, social evils, and injustice. The lack of trust that young people have to different social projects makes many of them turn to destructive religious movements today. The modern educational policy of the Republic of Kazakhstan aims to present a comprehensive set of tools for training in the field of religious literacy among young people, helping them to participate actively in the dialogue of cultures and religions.
Keywords: Turkic youth’s, religious literacy, religious studies, education.

Резюме
Мақала қазіргі әлемдегі жаңа діни дүниетаным қоғамдық сананың бір формасы ретінде сенушілерде әлеуметтік-саяси ұстанымдарын қалыптастырады, ол өз кезегінде діни қатынастарға қатысты зорлық ұстанымдарын қолдану абзал екендегін көрсетеді. Діни сауаттылық діни және дінтанулық білім алумен ғана шектелмейді, ол сонымен қатар білімнің белгілі бір деңгейін ұйғарып, саяси сана және мәдениет, құқықтық сана және мәдениет, өз халқы тарихы және әлемдік мәдениет туралы білімді, жалпы әлемдік даму тенденцияларын, қазіргі геосаясат негіздерін қалыптастырады, өйткені бүгінгі таңда діни идеялар белгілі бір геосаяси қызығушылықтар мақсаттарына қолданылады. Исламдық радикализм және фундаментализмнің жағымсыз ықпалының заңды нәтижесі ретінде діни астарланған терроризм қалпына көшетін экстремизм болып табылады. Бұл қауіпті құбылыстардың алдын алу мақсатында нақты шаралар қабылдау керек. Радикализация және экстремизм мәселелерінің шешімі философиялық-аналитикалық білімдерден бөлек терең теологиялық білімге ие кадрлармен тығыз байланысты.
Түйін сөздер: Түркі жастары, діни сауаттылық, діни зерттеулер, білім беру.

Soyut
Modern dünyada din, insanların zihinlerini bazen olumsuz yönde etkilemek için kullanılan en güçlü ideolojik araçlardan biri haline gelmiştir. Gençlik belirli bir hedef grubu oluşturmaktadır. Birçoğunun Tanrı kavramları vardır ve bu anlayış, geleneksel dinlerin geleneksel anlayışlarıyla örtüşmez. Onlar için Tanrı, doğaüstü bir varlık değil, gerçek dışı bir varlık biçimidir. Bu tür fikirler, gençleri, gençlerin ruhsal ve psikolojik durumunu etkileyen bazı yıkıcı geleneksel olmayan dini hareketlere katılmalarına neden olabilir. Geleneksel bir din ile yıkıcı bir dinî hareket arasında ayrım yapamayan ve böylece dinsel radikalleşmeyle meşgul olan gerçeği, toplumdaki istikrarsızlığı, toplumsal kötülükleri ve adaletsizliği teşvik eder. Gençlerin farklı sosyal projelere duydukları güven eksikliği, bugün birçoklarının yıkıcı dini hareketlere dönüşmesine neden oluyor. Kazakistan Cumhuriyeti’nin modern eğitim politikası, gençler arasında din okuryazarlığı alanında eğitim için kapsamlı bir araç seti sunmayı ve onların kültürler ve dinler diyaloğuna aktif olarak katılmalarına yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Türk gençleri, din okuryazarlığı, dini çalışmalar, eğitim.